Uncategorized

U Čačku sa radom počela nova školica sporta “ASTRA” (FOTO)

Fizička aktivnost i bavljenje sportom nezaobilazne su teme za svakoga ko brine o svom zdravlju i kondiciji, a naročito kada je reč o deci i njihovom pravilnom psihofizičkom razvoju. Zbog toga smo o ovim bitnim temama govorili sa Nemanjom Grbićem, koji, nakon završenih studija na Fakultetu za sport i fizičko vaspitanje, preko deset godina radi obuke plivanja sa decom i odraslima, poseduje licencu za spasilaštvo na vodi, a poslednje dve godine vrši i funkciju koordinatora škole plivanja i spasilačke službe u SC „Mladostˮ.

Takođe je licencirani instruktor alpskog skijanja i poslednjih šest zimskih sezona aktivno se bavi obukom skijanja za decu i odrasle, dok između letnje i zimske sezone radi i kao personalni trener u fitnes studiju „Fitness timeˮ. Ove godine osnovao je i školicu sporta za decu pod imenom „ASTRAˮ, koja je počela sa radom u ponedeljak, 16. septembra.

Čini se da je u današnje vreme prisutna tiha borba između nedovoljne fizičke aktivnosti, provođenja vremena za računarom i telefonom sa jedne strane i pomalo napadnog promovisanja redovnih treninga i zdrave ishrane sa druge strane. Kako iz Vašeg ugla deluju ti ekstremi i može li se postići nekakav balans?

‒ Činjenica je da savremeno okruženje i era u kojoj živimo nameće svakodnevnu upotrebu računara i telefona, što ne mora biti nužno loše. Naprotiv, pametni uređaji nam mogu uštedeti vreme i optimizovati procese za koje bi nam bez njih bilo potrebno više napora. Ključan korak prema postizanju balansa bila bi upotreba telefona i računara upravo u svrhu oslobađanja vremena, nasuprot popunjavanju već slobodnog vremena koje imamo na raspolaganju i koje bismo mogli posvetiti fizičkoj aktivnosti na kojoj se opravdano insistira. Kada govorimo o deci, vreme ispred ekrana ne mora biti nužno zlo, dokle god je sadržaj koji konzumiraju kontrolisan, edukativan i stimulativan i dokle god ne predstavlja zamenu za socijalne interakcije uživo, roditeljsku pažnju i posvećenost i nužnu fizičku aktivnost čije je benefite u kontekstu razvoja teško pobrojati.

Imate dosta iskustva u radu sa decom u različitim sportskim disciplinama. Da li se deca rado bave sportom ili je potrebna neka dodatna motivacija i zašto se neretko dešava da su učenici nezainteresovani za časove Fizičke kulture i vaspitanja u školama ili da imaju problem sa ocenom iz tog predmeta?

‒ U domenu interesovanja za bavljenje sportom kod dece mogu se uočiti značajne individualne razlike koje su determinisane fizičkim predispozicijama, sredinom u kojoj dete odrasta, a koju oblikuje i roditeljski podsticaj na bavljenje sportom. Čini se da se taj nedostatak motivacije i zainteresovanosti učenika može uočiti i kod drugih predmeta, kao i škole uopšte, mada to umnogome može zavisiti od pristupa nastavnika i konkretne metodike rada, što svakako daje nadu i mogućnost za boljitak. Ono što bi kao pedagozi, nastavnici, profesori i naravno roditelji mogli da uradimo jeste da negujemo takozvanu unutrašnju motivaciju za bavljenje sportom. Nagradama i pohvalama trebalo bi da potkrepimo napretke, sportske uspehe, savladavanje novih veština i poboljšanje performansa u konkretnoj disciplini, a ne samu činjenicu da se dete uopšte bavi određenom sportskom ili drugom aktivnošću. Na taj način fokus pomeramo na osećaj ispunjenosti, samopouzdanja, ponosa i ličnog zadovoljstva, što dovodi do jačanja pomenute unutrašnje motivacije koja je poželjniji pokretač ponašanja u odnosu na spoljašnju motivaciju kao što su ocene, nagrade za sam odlazak na trening, izbegavanje kazne i slično.

Poznati ste po svojim časovima plivanja i skijanja za decu. Zašto su ove discipline posebno važne za njihov rast i razvoj i da li je teško savladati ih?

‒ Plivanje je veština koja nam, osim evidentnih zdravstvenih benefita, može koristiti i u kriznim situacijama, može čak i spasiti život, te bi je svakako trebalo savladati što ranije. Ove sezone je interesovanje za školu plivanja bilo jako veliko, što nam govori da roditelji na adekvatan način shvataju značaj plivanja i ponosni smo na to što je već godinama uspešno realizujemo i stvaramo nove generacije plivača.

Što se tiče skijanja, za njegove ljubitelje ono predstavlja svojevrsni stil života i gotovo svi koji se počnu baviti skijanjem, dosledno se vraćaju snegu i planini u svakoj prilici. Kod dece skijanje značajno doprinosi razvoju koordinacije, motoričkih sposobnosti i izdržljivosti u ne tako optimalnim vremenskim uslovima. Iz iskustva bih rekao da i plivanje i skijanje svako može savladati na bilo kom uzrastu uz adekvatnu obuku. Preporuka bi bila da obuku vrši profesionalac kako bi bazična tehnika bila korektno usvojena i na taj način stvorena stabilna osnova za dalju nadogradnju veštine.

Takođe ste neko ko radi sa odraslima kada su fitnes i zdrava ishrana u pitanju. Da li je teže raditi sa decom ili sa odraslima i koje bi bile Vaše preporuke za zdrav život koje nisu opterećujuće, a mogu uneti pozitivne promene?

‒ Rad sa odraslima, kao i rad sa decom, nosi svojevrsne izazove, ali i prednosti. Kada bismo napravili malu paralelu, moglo bi se reći da su deca često manje ograničena strahovima i anticipacijom neuspeha, te potencijalno mogu brže napredovati. Odrasli su uglavnom saradljiviji i bolje fokusirani, što je u skladu sa uzrastom i zrelošću, iako su individualne razlike u osobinama ličnosti i kod odraslih i kod dece nesumnjivo značajan faktor koji utiče na tok obuke i efikasnost rada. Univerzalna preporuka za zdrav život bila bi preraspodela prioriteta u stresnom okruženju u kom svi funkcionišemo. Zdrav stil života i zdravlje uopšte bi trebalo da budu imperativ i primarni cilj svima. Imajući to u vidu, ne bi trebalo da nam predstavlja problem da izdvojimo par sati sedmično za bavljenje fizičkom aktivnošću radi dugoročne dobrobiti.

Započeli ste i jedan novi projekat, a to je otvaranje školice sporta za decu pod nazivom „ASTRAˮ. Sa kojom idejom ste se upustili u ovu najnoviju sportsku avanturu sa najmlađima i šta mogu da očekuju njeni polaznici?

‒ „ASTRAˮ je produkt višegodišnjeg iskustva u radu sa decom tokom kojeg su se rodile različite ideje, pa smo pokušali da ih objedinimo u celinu koja predstavlja krunu našeg rada. Tim se sastoji od profesora Fizičkog vaspitanja, vaspitača i psihologa, koji znanjem iz svojih oblasti doprinose formiranju koncepta i programa rada. Osmišljena je kao školica sporta za decu uzrasta od 3 do 11 godina, gde će polaznici, kroz sistematično osmišljene treninge, imati priliku da se upoznaju sa elementima bazičnih sportova. Koncept je osmišljen tako da se apsolutni fokus stavlja na psihofizički razvoj dece. Kroz kreativno osmišljene stimulativne aktivnosti radićemo, sa fizičkog aspekta, na razvoju snage, fleksibilnosti, brzine, spretnosti, koordinaciji i motoričkih sposobnosti uopšte, kao i na prevenciji i korekciji telesnih deformiteta. Sa psihičkog aspekta usmerićemo se na poboljšavanje koncentracije, usmeravanje pažnje, kontrolu impulsa, toleranciju na frustraciju, prihvatanje poraza, razvoj takmičarskog, ali i timskog duha. U ponudi će takođe biti mogućnost organizacije sportskih rođendana gde će mališani imati priliku da proslave divan dan i provedu kvalitetno vreme učestvujući u zabavnim takmičarskim igrama.

ČA glas

LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *